Архієпископ Євстратій про заяви Філарета: Мені здається, критика томосу походить не від його змісту, оскільки текст був відомий із 6 січня
За словами архієпископа Православної церкви України, порівнювати томос про автокефалію ПЦУ і текст договору, який Вселенський патріархат пропонував українській церкві у 2008 році, є "щонайменше помилковим".
Деякі заяви почесного патріарха Православної церкви України Філарета є, "м'яко кажучи, помилковими". Про це заявив архієпископ ПЦУ Євстратій (Зоря) у Facebook 12 червня.
За словами Євстратія, у 2008 році Вселенський патріархат пропонував "критську модель" для української церкви, яка означала "часткову автономію" і статус напівавтономної митрополії Вселенського патріархату.
"Патріарх Філарет після зустрічі на Фанарі в липні 2008 року погодився на статус митрополії з умовою, що митрополію очолюватиме він (у сані митрополита, а не патріарха) і що буде гарантовано надання автокефалії через один-два роки. У зв'язку з тим, що строк надання автокефалії не був визначений і гарантований (ішлося лише про те, що це станеться в майбутньому), рішення так і не були реалізовані. На моє переконання, це сталося тому, що Бог передбачив для української церкви краще майбутнє. Але зараз не про це, а про те, що стверджувати, ніби умови 2008 року і зміст томосу [про автокефалію ПЦУ] – фактично "одне й те саме", є щонайменше помилковим. М'яко кажучи", – написав архиєпископ.
Євстратій зазначив, що в томосі йдеться про автокефальну церкву, внесену в диптих, а не про автономію у складі Вселенського патріархату.
Також він підкреслив, що низка автокефальних церков бере миро у Вселенського патріархату, і це "не применшує їхнього статусу автокефалії".
"Наприклад, у розпал суперечки з Москвою кілька місяців тому Єрусалимський патріархат показово просив і отримав миро від вселенського патріарха. І навпаки, Румунська церква, яка спочатку була у статусі митрополії та отримувала миро від Константинополя, через кілька десятиліть після томосу отримала статус патріархату, і румунський патріарх зараз освячує миро, маючи при всьому цьому чудові відносини з Константинополем", – додав він.
Також архієпископ зауважив, що, згідно з томосом, усі обрання на ієрархічне служіння та рішення щодо управління є винятковою компетенцією ПЦУ.
"І коли хтось стверджує, що "ПЦУ залежить від Константинополя так само, як Українська православна церква Московського патріархату – від Москви", то достатньо порівняти два статути, щоб побачити, наскільки це не відповідає дійсності!" – заявив він.
Євстратій додав, що в томосі дійсно передбачено право апеляції до вселенського патріарха для остаточно засуджених церковним судом, але воно має винятковий характер.
"І дивно чути критику цього права вселенського патріарха, коли саме завдяки його застосуванню всі українські ієрархи та клірики, несправедливо "осуджені" з боку Російської православної церкви за діяльність на користь автокефалії УПЦ, були вселенським патріархом реабілітовані, а "осудження" визнані недійсними. І на завершення допису: текст томосу публічно відомий із 6 січня 2019 року. А основні його положення були зрозумілі ще з проекту статуту ПЦУ, запропонованого Синодом Вселенського патріархату для об'єднавчого собору. Тобто 15 грудня 2018 року точно було відомо і про миро, і про діаспору, і про право апеляції. Не було відомо дослівно, але що ці точки є принциповими для Вселенського патріархату і будуть відображені в томосі, було відомо і зрозуміло. Тому, на мою думку, нинішня критика томосу походить зовсім не від його об'єктивного змісту, адже у противному випадку вона б з'явилася щонайменше на п'ять місяців раніше", – заявив архієпископ.
Православну церкву України було створено на об'єднавчому соборі 15 грудня 2018 року, у якому взяли участь усі архієреї Української православної церкви Київського патріархату та Української автокефальної православної церкви, а також двоє архієреїв Української православної церкви Московського патріархату. 5 січня 2019 року вселенський патріарх Варфоломій підписав томос про автокефалію ПЦУ, а 6 січня вручив його предстоятелю ПЦУ митрополиту Епіфанію у Стамбулі. Інтронізація Епіфанія відбулася 3 лютого 2019 року.
У травні між Філаретом та Епіфанієм виник конфлікт. Почесний патріарх ПЦУ заявив, що Київський патріархат не ліквідовано, і припустив відділення УПЦ КП від ПЦУ.
За словами Філарета, перед об'єднавчим собором було досягнуто домовленостей, що патріарх керує церковною діяльністю всередині країни, а предстоятель відповідає за зовнішнє представництво ПЦУ. Цих домовленостей предстоятель ПЦУ не дотримується, зазначив Філарет.
Епіфаній заявив, що про відновлення Київського патріархату неправильно говорити, оскільки це може призвести до ізоляції ПЦУ, позбавлення її томосу про автокефалію та "всіх здобутків церковної незалежності". Він запевнив, що у ПЦУ немає розколу.
24 травня в Києві відбувся синод ПЦУ. За його підсумками Епіфаній зазначив, що архієреям не вдалося переконати Філарета в тому, що УПЦ КП "юридично і фактично вже немає".
Філарет після синоду припустив, що на Епіфанія впливають "антиукраїнські і московські сили".
29 травня стало відомо, що Епіфаній видав указ, згідно з яким документи УПЦ КП, видані після 30 січня 2019 року, визнано недійсними. Він зазначив, що Філарет не підготував і не подав документів для перереєстрації Київської єпархії ПЦУ, якою він керує.
11 червня Філарет заявив, що у 2008 році Вселенський патріархат "хотів підпорядкувати собі українську церкву", але, за словами патріарха, тоді він відмовився. Він сказав, що ПЦУ одержала "не такий томос, який є в інших автокефальних церков", і він ставить ПЦУ в залежність від Вселенського патріархату.
Також Філарет говорив, що "Московський патріархат служить інтересам Москви, а ця так звана ПЦУ служить інтересам греків".