За життя до творчості Куїнджі ставилися по-різному: критикували і захоплювалися однаково. Художник створив оригінальну авторську техніку живопису – його картини наче світилися зсередини. Критики та відвідувачі виставок підозрювали, що він ховає за полотном лампу – настільки фантастичним був ефект. Дехто навіть стверджував, що Куїнджі уклав угоду з дияволом. Також ширилися чутки, що друг художника, хімік Дмитро Менделєєв забезпечує його певними фарбами, які світяться.
Картина "Українська ніч". Фото: artchive.ru
Справді, Куїнджі використовував незвичайні фарби з бітумом – так званим асфальтовим покриттям. Вони мали коричневий колір і ледь вловиме свічення. Їх пізніше почали використовувати для глазурування поверхні.
Але у бітуму був свій недолік – згодом зображення темнішало. Так сталося з одним із найвідоміших полотен Куїнджі – "Місячна ніч на Дніпрі". Князь Костянтин Романов, який придбав це полотно, буквально став одержимим ним, і возив за собою скрізь. У морському круїзі картина втратила свій вигляд – потемнішала, фарби втратили блиск.
Але використання бітуму було не єдиним секретом Куїнджі. Від природи він мав особливо тонке сприйняття кольору. А тому не брав готові кольори палітри: білий, чорний, сірий. Він створював їх самостійно, змішуючи кілька тонів. Завдяки складності відтінків та використанню контрастних кольорів здавалося, що від них лине світло.
"Ілюзія світла була його богом, і не було художника, рівного йому у досягненні цього дива живопису", – казав про живопис Куїнджі його колега Ілля Рєпін.
Загалом у творчій спадщині художника понад 200 картин. Останніми роками життя він активно давав уроки живопису. Найвідоміші його учні – Микола Реріх, Костянтин Богаєвський, Вільгельм Пурвітіс, Григорій Калмиков, Євген Столиця.