Свято не про квіти, а про права. Чи потрібно святкувати 8 Березня у школі і якщо так – то як саме?

Свято не про квіти, а про права. Чи потрібно святкувати 8 Березня у школі і якщо так – то як саме? Історики, педагоги і громадські організації вважають, що 8 Березня в Україні потрібно святкувати як Міжнародний день прав жінок, відходячи від радянської практики
Фото: depositphotos.com

За радянських часів відбулася трансформація сенсу дня 8 Березня – від Міжнародного дня прав жінок до дня жінок, "маминого свята". В умовах повномасштабної війни багато навчальних закладів відмовляються від святкування 8 Березня, але чи правильно це? Чому треба справляти цей день і які сенси потрібно закладати в заходи у школах? Про це йдеться в матеріалі українського освітнього інтернет-порталу "Нова українська школа", який вийшов 5 березня. "ГОРДОН" публікує цей текст із незначними змінами.

"Які подарунки оберемо вчителям на 8 Березня?" – це запитання нещодавно з'явилося в батьківському чаті однієї з київських шкіл. На аргументи авторки, що цей день має інше значення, ніж набуте в радянські часи свято квітів і жіночої краси, дехто з батьків пропонував… вітати вчителів із початком весни. Бо саме так вони сприймають 8 Березня.

Справді, багато років поспіль чоловіки зранку бігли до квіткових кіосків по тюльпани для своїх жінок, а батьки несли до школи квіти й цукерки вчителям.

А що ми взагалі святкуємо, мало кого цікавило. Та передусім 8 Березня – це Міжнародний день прав жінок, який за радянських часів став Міжнародним днем жінок. Фактично святом, яке звело роль жінки до виховання дітей, домашніх справ тощо. Здавалося б, у XXI столітті вже маємо відходити від цих стереотипів.

"Нова українська школа" поспілкувалася з гендерною експерткою, журналісткою Іриною Виртосу, учителькою світової літератури та української мови Кам'янець-Подільської школи №17, фіналісткою Global Teacher Prize Ukraine 2018 Наталією Рудніцькою, учителькою англійської мови у прикордонній школі в Сумській області Катериною Обідець і юристом ГО "Батьки SOS" Романом Бондаренком і з'ясувала:

  • що насправді святкує світ 8 березня;
  • як радянська влада трансформувала суть свята;
  • чому ідея замінити день прав жінок на день української жінки 25 лютого – хибна;
  • як змінити тлумачення і ставлення до свята у школі;
  • як бути батькам, які досі планували святкувати 8 Березня за прикладом Росії.

Як день жіночих протестів став днем жінок

"Важко відмовитися від традиції, із якою жила багато років, тим паче, що це міжнародне свято", – такі аргументи наводила бабуся першокласниці, обговорюючи з авторкою, що ж дарувати вчителям.

Традиція 8 Березня дійсно давня, їй понад 100 років. Однак у радянські часи її перетлумачили на свій лад на догоду тодішній владі. Із цими звичками ми живемо й досі.

Саме наприкінці лютого – на початку березня на зламі XIX–XX століть жінки проводили мітинги та демонстрації, виборюючи рівні з чоловіками права:

  • 8 березня 1857 року робітниці Нью-Йорка влаштували "марш порожніх каструль", вимагаючи рівної оплати праці;
  • 8 березня 1908 року у Нью-Йорку понад 15 тис. жінок вийшли на марш і вимагали рівних із чоловіками умов праці, зарплати та виборчого права;
  • у 1910 році на Другій міжнародній конференції жінок-соціалісток учасниці підтримали ідею Клари Цеткін святкувати жіночий день у березні;
  • за рік понад 1 млн жінок у країнах Європи вийшли на вулиці 8 березня з вимогами рівних політичних і громадянських прав;
  • 8 березня 1917 року в Петрограді відбулася велика жіноча демонстрація, яка стала стартом Лютневої революції. Жінки так само, як і в Європі та США, вимагали виборчих прав;
  • у 1921 році комуністична влада визначила, що 8 Березня є Міжнародним жіночим днем, у такий спосіб звернули увагу на роль жінок у революції, а також дали їм доступ до освіти, можливість працювати й мати власний дохід;
  • у 1977 році цей день дістав статус Міжнародного дня прав жінок за рішенням ООН.

Історикиня Оксана Кісь кілька років тому описувала, як змінювали значущість та сенси цього дня в СРСР. Науковиця пояснювала українському суспільству, що ж саме ми святкуємо і чому варто відмовлятися від радянської ідеології.

Спочатку 8 Березня стало днем огляду успіхів жінок. Згодом акценти змістили на важливість материнства, бо в Радянському Союзі почалися демографічні проблеми через масові політичні репресії і Голодомор, а згодом – через Другу світову війну.

Із 1965 року цей день став офіційним вихідним, що зробило свято домашнім. Саме тоді, припускає Оксана Кісь, виникла традиція дарувати жінкам квіти й цукерки. Свято 8 Березня поступово перетворювалося на свято матері. У дитсадках з'явилася традиція організовувати напередодні 8 Березня свята з віршиками й пісеньками про мам. А у школах учні вітали своїх вчительок і однокласниць квітами.

Як стверджує історикиня, за 70 років радянської влади 8 Березня втратило політичне протестне забарвлення, стало днем вшанування весни, жіночої краси й кохання.

Водночас із 70-х років у світі почалася так звана друга хвиля фемінізму, коли жіночі організації почали активно тиснути на уряди своїх країн, вимагаючи рівних прав і можливостей.

А з 1996 року за ініціативою ООН Міжнародний день прав жінок проводять під певними тематичними гаслами. Торік усі заходи присвячували темі "Жіноче лідерство: наближаючись до рівноправного майбутнього у світі в часи пандемії".

Цього року цей день проведуть із гаслом "DigitALL: Інновації та технології для гендерної рівності".

Марш жінок у Києві, 2021 рік. Фото: Оксана Сенів/suspilne.media Марш жінок у Києві, 2021 рік. Фото: Оксана Сенів / suspilne.media

Чому не можна замінювати день прав жінок на день української жінки

Зважаючи на історію походження свята, науковиці Оксана Кісь, Тамара Злобіна, Інститут національної пам'яті та громадські організації, зокрема, "Ла Страда – Україна", громадський альянс "Політична дія жінок", вважають, що в Україні доречно проводити 8 Березня саме як Міжнародний день прав жінок, а не радянський Міжнародний жіночий день. Навряд чи варто із цього приводу дарувати тюльпани чи солодощі жінкам, а от говорити про проблеми жіноцтва і про те, як їх долати, – необхідно.

Натомість шукати інші дати чи створювати нові свята, присвячені жіноцтву, копіюючи радянський підхід, не варто.

Нещодавно в парламенті з'явився законопроєкт №9009, який якраз пропонує скасувати 8 Березня як Міжнародний жіночий день, а натомість встановити День української жінки. Святкувати його хочуть 25 лютого, у день народження Лесі Українки. Проєкту закону ще не затвердили, але в соцмережах ширилися листівки, адресовані жінкам із нагоди нового свята.

"Скасувати 8 Березня як день боротьби за права жінок означатиме стерти історію, забути, скільки жінок виборювали не тільки право голосу на виборах (яким часто зловживають, коли кажуть: "Ви вже голосуєте, чого вам іще треба?"), скільки жінок загинуло, обстоюючи свої цінності", – вважає Виртосу.

У міжфракційному об'єднанні "Рівні можливості" та громадській раді з гендерних питань опублікували заяву, що рішення про скасування 8 Березня не можна ухвалювати без обговорення із громадськістю. До того ж цей день має аж ніяк не радянське коріння, як стверджують автори законопроєкту, і його завдання значно глибше.

"Це можливість привернути увагу суспільства та урядовців до питань прав жінок і необхідності ліквідації проявів дискримінації. Саме в цей день українські жінки, солідарно із жінками всього світу, організовують вуличні акції й демонстрації, марші й мітинги, виступають на різних майданчиках і мають можливість гучно заявити про свої права та солідарність з іншими жінками в Європі та світі, – ідеться в заяві. – Щодо запропонованого дня жінки жіночі організації висловлюються проти, оскільки це повертає суспільство до наративу про "традиційні" ролі жінки і звужує їхні права".

У школі треба розповідати дітям справжню ідею дня боротьби жінок за свої права

На переосмисленні 8 Березня наголошує вчителька Кам'янець-Подільської школи №17 Наталія Рудніцька. Протягом останніх років у закладі не проводили жодних заходів до 8 Березня: спочатку через COVID-19, а зараз – через війну. Освітянка вважає, що день маніфесту жінок за свої права спотворила радянська ідеологія. Зараз необхідно наголосити на справжньому контексті 8 Березня. А це: гендерна рівність, право жінки бути рівною із чоловіком у професії, у здобутті посад, в оплаті праці тощо. Це про недопущення сексизму та інших проявів дискримінації, переконана освітянка:

"Мене в дитинстві вчили (це були 80-ті роки минулого століття), що це "мамине свято", що потрібно дарувати квіти мамам, бабусям, учителям, що хлопчики мають на уроках праці зробити саморобки й подарувати їх дівчаткам… Найбільш яскравий спомин періоду мого початку роботи у школі – це великі масові концерти з нагоди свята 8 Березня. Вони були чудові, бо виступали найкращі вокалісти, хореографічні ансамблі школи. Це було гарно, але точно не мало нічого спільного з Міжнародним днем боротьби за права жінок та міжнародний мир".

Рудніцька додає, що толерантно ставилася до бажання колег отримувати в цей день компліменти чи подарунки, та зараз переконана, що повномасштабна війна все змінила. "Я не хочу мати нічого спільного з радянським минулим і з "братнім народом", який вельми шанує "мамін празднік". Тому закликаю колег відмовитися від "совєцьких" стереотипів, вивчити реальну історію відзначення цього важливого дня й розповідати дітям справжню ідею дня боротьби жінок за свої права", – наголошує вона.

Учителька англійської мови Катерина Обідець, яка працює у прикордонній із РФ школі в Сумській області, розповідає, що в закладі також не планують жодних заходів до 8 Березня. Натомість планують святкувати День матері у травні.

На її думку, зараз узагалі не може йтися про жодні свята, окрім наших патріотичних. А якщо ж діти й батьки хочуть вітати з певного приводу вчителів, то освітянка не проти. Тільки за однієї умови – усе має ділитися на всіх учнів класу. Таку альтернативу святкуванням вчителька практикує давно. Каже, що це набагато приємніше, адже разом з нею свою порцію задоволення отримують і учні.

"Чи згадають діти через багато років, яку вазу чи плед подарували, чи були в їхніх батьків зайві статки, щоб здавати на ті подарунки? – зазначила Обідець. – А от пальці в шоколаді та спільне лимонадовживання вони обов'язково згадають. І мені буде легко, бо мої сумління й совість не будуть обтяжені докорами, коли погляд потрапив би на якусь річ, подаровану, можливо, кимось за позичені гроші. Я не прагну розкоші, бо маю інші цінності, а все необхідне для життя можу придбати собі сама".

Деякі школи та вчителі давно вирішили для себе, як святкувати 8 Березня і з якими сенсами. Чимало дитячих садків, зокрема в Києві, відмовляються від традиції святкувати 8 Березня день мам і бабусь. І більше не готують із цього приводу спеціального свята.

Оскільки це ще не стало загальною тенденцією, на думку Рудніцької, учителі-історики могли б розробити доступні наочні матеріали для всіх вікових категорій учнів й учениць, а освітні видання розповсюджувати такі матеріали-пам'ятки, щоб учителі мали із чим іти до дітей і розповідати про виникнення, походження та значення цього дня.

Виртосу додає, що є багато фахової літератури, яку можна використовувати для обговорення гендерної тематики, зокрема і 8 Березня, з учнями різного віку. Наприклад, книжка "Сила дівчат", яка має паперову та електронну версії й розповідає про 50 видатних українок.

Також є кілька тематичних онлайн-ресурсів:

  • кампанія проти сексизму в медіа та політиці "Повага", яка готує статті про протидію гендерним стереотипам і дискримінації, історії успіху жінок тощо;
  • медіа "Гендер у деталях" щосезону готує добірку розслідувань, наукових досліджень, практичних порад на певну гендерну тему;
  • соціальний проєкт "Жінки – це 50% успіху", створений для підтримки жінок у суспільному та політичному житті, має чимало статей якраз про активних діячок із різних сфер.

"У школі радше треба не "вітати", а відзначати День боротьби за права жінок. Тут був би важливий урок про історію дня, про жіночі постаті, про те, як це свято трансформувалося і чому сьогодні в нас така плутанина. Бо, звісно, не йдеться про те, щоб жінки не дбали про власну красу й не отримували квіти, – додає Ірина. – Але зводити все до ролі жінки як об'єкта краси й репродуктивної ролі – це лицемірство. А надто в наш воєнний час, коли є жінки в армії, у потужному волонтерському русі, є медикині, які рятують життя на фронті й у тилу, є підприємиці, які стали потужним голосом за кордоном".

"Батькам потрібно дивитися в майбутнє, а відзначати свято, як вороги,  непатріотично"

Оскільки часто ініціаторами дарувань і віншувань учителів і вчительок є батьки, то і їм варто змінювати свої підходи до 8 Березня.

Юрист ГО "Батьки SOS" Роман Бондаренко спочатку здивувався, що в деяких школах ця тема досі стоїть на порядку денному. Йому здавалося, що вже розставлені всі крапки над "i", а батьки й учителі дійшли до спільного консенсусу, чи варто справляти це свято і в який спосіб.

Якщо його досі не знайшли, то вчителі чи педагоги-організатори можуть провести виховну годину й розказати дітям про походження і значення Міжнародного дня прав жінок, вважає Бондаренко. А батьки передусім мають звернути увагу на те, що йдеться не про квіти, а про права.

"Я б радив батькам дивитися в майбутнє, бо в радянської традиції, коли роль жінки применшувалася, немає майбутнього. І треба згадати, що зараз іде війна, – продовжує Бондаренко. – Перетворювати день боротьби за права жінок на свято, яке було нав'язане Радянським Союзом і яке лишається святом жінок у Білорусі й Росії, тобто відзначати його так само, як і вороги, – це неетично, непатріотично й за межами здорового глузду.

До того ж це прояв побутової корупції та приклад для дітей, що можна так робити. Бо всі оці свята створюють формальну підставу, щоб щось подарувати. Але в такий спосіб відбувається задобрення педагогічного колективу – мовляв, ось вам квіточки, давайте ставитися до дітей добре. Натомість учителі хочуть поваги. До речі, коли вчителі відмовляються від подарунків, то їхню позицію варто поважати. Адже вони чекають не квіточок, а дітей, які добре вчаться, і гідної зарплати від держави".

Виртосу теж радить батькам відходити від практики "здати гроші на подарунки та квіти".

Власне, так зможемо показати дітям справжні сенси 8 Березня, створити нові традиції, які будуть іти в ногу із сучасними тенденціями та цивілізованим світом.

Як читати "ГОРДОН" на тимчасово окупованих територіях Читати