Черепи, коники, мурахи, повітряні слони, вогняні жирафи: загадкові символи полотен Далі

Черепи, коники, мурахи, повітряні слони, вогняні жирафи: загадкові символи полотен Далі Далі: Різниця між мною і божевільним – у тому, що я не божевільний
Фото: loc.gov

Сюрреаліст Сальвадор Далі на своїх полотнах відобразив власні страхи і сни.

23 січня 2019 року виповнюється 30 років від дня смерті іспанського художника-сюрреаліста Сальвадора Далі. За ексцентричний спосіб життя і велику кількість загадкових символів на полотнах його часто називали божевільним. "Різниця між мною і божевільним – у тому, що я не божевільний", – говорив Далі про себе.

У 17-річному віці молодий художник утратив матір. Трагедія назавжди залишила слід у його свідомості: він відчув, що все живе у світі смертне, і зображував на своїх картинах смерть у різних її іпостасях. Зокрема, одним із найчастіше використовуваних символів на картинах Далі є череп.

Із дитинства у художника розвинулася фобія коників. У нього починався істеричний страх, побачивши представників цього сімейства комах, а пізніше він часто зображав їх на своїх полотнах як символ жаху і настороженості.

Фото: pixabay.com "Великий мастурбатор", 1929 рік. Фото: dali-art.ru

Також Далі терпіти не міг мурах і знайшов їм місце на своїх картинах. Ці комахи у світах Далі відображали тлін і тлінність.

Найчастіше він зображав окремі частини тіла, які лише під певним кутом об'єднувалися в єдине ціле: іноді це було обличчя або тіло людини, іноді – інша, не менш цілісна композиція.

Ф "Слони", 1948 рік. Фото: muzei-mira.com

Улюбленим символом художника були повітряні слони, які пересуваються на тонких лапах. На противагу комахам, яких Далі зображував статичними, великоваговими, слони наче ширяли над землею. У парку свого замку Пуболь Далі встановив скульптури двох залізобетонних слонів, зафіксованих на тонкому каркасі, зробленому у вигляді ніг комах.

Також героями полотен майстра є жирафи, які горять. Цей символ він почав використовувати напередодні Другої світової війни. Вони уособлювали майбутні лихоліття.

Фото: artchive.ru Жирафи у вогні  і телефони, 1957 рік. Фото: artchive.ru

Пізніше схожі символи – вогняних коней – зобразив колега і співвітчизник Далі, кубіст Пабло Пікассо, у своїй знаменитій картині "Герніка".

Образи Далі створював у межовому стані між сном і дійсністю. Він засинав, сидячи на стільці, із в'язкою ключів у руці. Коли тіло розслаблялося, поринаючи в сон, ключі падали і будили майстра. Далі зізнавався, що в ці хвилини його свідомість малювала сюрреалістичні картини, які йому залишалося відобразити на полотні.

Як читати "ГОРДОН" на тимчасово окупованих територіях Читати